۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۵۹۴۳۶۰
بعثت انقلاب؛

یادداشت | انتظار ما از چهل ساله‌ها

یادداشت | انتظار ما از چهل ساله‌ها
توقعات ما از چهل ساله‌های انقلاب منوط به تحقق یک شرط اساسی است و آن این که نگاه آنان در همه حوادث دوران چهل سال آمیخته به بصیرتی عمیق باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این روزها به هر کجا که سر بزنید حرف از چهل سالگی و سخن از یک بلوغ زیباست، بلوغ و پختگی انقلاب؛ اما سئوال مهمی که ذهن آدمی را کمی قلقلک می دهد این است که آیا انقلابی ها نیز، همگام با بلوغ انقلاب بالغ شده اند و به حدی قابل قبول از پختگی رسیده اند یا خیر؟

ریزش ها و رویش های انقلاب

واقعیت این است که شمشیر انقلاب دو لبه دارد، یک لبه اش رویش آفرین بوده و لبه دیگرش منجر به ریزش گروهی از انقلابی های اول راه شده است؛ به عبارت دیگر انقلاب جاذبه و دافعه داشته و طبیعتا بسیاری را جذب و برخی را نیز دفع کرده است.

با مرور فراز و نشیب های چهل سال انقلاب می بینیم عده قابل توجهی از دانه درشت های انقلاب ریزش داشته و بسیاری از نو نهال های انقلاب رویش و شکوفایی را تجربه کرده اند؛ چه انگشت شمار و معدودند بچه های جبهه و جنگی که در دوران "پسا جبهه" پایشان از صراط انقلاب منحرف شده و به چاه دنیا پرستی افتاده اند و امروز برگذشته جهادی خود پشیمانند و چه بسیارند بچه های بعد از جنگ که برای حفظ نظام و جهاد سر و دست می شکنند و مانند حججی ها رویش های جدید را رقم می زنند؛ بنابراین می توان گفت در انقلاب ما عده ای بلوغ زودرس و عده ای هم بلوغ دیررس داشته اند، بعضی ها چهل سال با انقلاب بوده اند اما به بلوغ فکری نرسیده اند و برخی در همراهی کوتاه چند ساله با انقلاب به کمال رسیده اند.

بصیرت شرط اساسی حرکت در مسیر انقلاب
چرایی توقع خاص از یک انقلابی 40 ساله

سوال مهم این است که آیا "چهل سالگی" به خودی خود موضوعیت دارد تا توقعات ما از یک انقلابی چهل ساله با جوان های انقلابی متفاوت باشد؟

آری، توقع ما از یک انقلابی چهل ساله با یک انقلابی جوان متفاوت است، چرا که انقلابی چهل ساله آنقدر نشانه و بینه و آیه در این چهل سال دیده است که اصولا باید بتواند تفاوت دشمن و خودی و نخودی و بیخودی را تشخیص دهد.

توقع ما از یک انقلابی چهل ساله با یک انقلابی جوان متفاوت است چرا که او دشمنی دشمنان را در جنگ هشت ساله تجربه کرده است، توقع ما متفاوت است چرا که او کودتای نوژه را به چشم دیده است، شکست دشمن در واقعه طبس را با جان و دل درک کرده است، تحریم بریتانیا در برابر انتخاب دکتر محمد مصدق به وزارت را دیده است.

ترور فیزیکی نخبگان انقلاب مانند مطهری ها و بهشتی ها و رجایی ها و مفتح ها و شهدای محراب و احمدی روشن ها و ... را دیده است.

تحریم آمریکا در واکنش به تصرف سفارت آمریکا یا همان لانه جاسوسی را دیده است.

فتنه مهدی هاشمی و آیت الله منتظری را گذرانده است، زخم های شورش خیابانی تیرماه ۷۸ را بر تن انقلاب مشاهده کرده است، شورش های خیابانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را لمس کرده است .تهی بودن گفتگوی تمدن ها و وعده های کارگزاران و باغ سبز برجامی ها را نیز همچنین.

دست نامرئی دشمن درآشوب های 97 را ملاحظه کرده است و می داند سریال فتنه ها تا زمان حضور فتنه گران ادامه خواهد داشت.

تخریب ها و موج سازی های بیرحمانه برای تضعیف نقاط قوت انقلاب در فضای مجازی را تجربه کرده است. قصه طلحه و زبیر های انقلاب را یادش هست یعنی اصولا باید که یادش باشد!

آری‌! از آنجا که چهل ساله های انقلاب بایستی تجربیاتی ارزشمند و گرانبها داشته باشند، توقعات ما از آنها بیشتر از بقیه است. و البته تحقق همه ی آنچه در مورد چراهای توقعات ما از چهل ساله های انقلاب گفتیم منوط به تحقق یک شرط اساسی است و آن اینکه نگاه آنان در همه ی حوادث مذکور در گذر این چهل سال آمیخته به بصیرتی عمیق بوده باشد، چرا که در غیر این صورت از دو حال خارج نخواهد بود ؛ یا جز همان دسته ی ریزش های مسیر انقلاب قرار خواهند گرفت و یا جز گروه بی خاصیتان نسبت به انقلاب و ارزش ها.

توقع از انقلابی های چهل‌ساله در چند جمله

حال که اینگونه است توقع می رود چهل ساله های انقلاب بعد از چهل سالگی، دیگر به غربی ها و آمریکایی ها و اروپایی ها اعتماد نکنند، دیگر اولویت های اولشان را شکم و شهوت و رفاه قرار ندهند، برجام را تله و حیله و نیرنگ بدانند و در برابر دشمن کرنش نکنند، در انتخابات و رای دادن ها بیشتر دقت کنند، و خلاصه اینکه در یک جمله مراقب باشند سامری ها گوساله هایشان را برای پرستش به جای خدا، به ایشان قالب نکنند.

نگاه اهل بیت(ع) به چهل‌ساله‌ها

توقعات از چهل ساله های انقلاب مانند دیگران نیست چرا که امام صادق عليه السّلام می فرمایند: " بنده تا سنّ چهل سالگي مورد عفو و مغفرت پروردگار است؛ و زماني كه به اين سنّ رسيد خداي متعال به دو ملك رقيب و عتيد كه موكّل بر اعمال و كردار او هستند وحي مي‌فرستد: من به تحقيق به بنده‌ام عمر كافي جهت كسب معرفت و بلوغ عقلي عنايت كردم، از اين پس ديگر او در كردار و اعمالش رها و آزاد نيست، بر او سخت گيريد و هر آنچه از او سر مي‌زند كم يا بسيار دقيقاً ثبت و ضبط نمائيد!"

بصیرت شرط اساسی حرکت در مسیر انقلاب
نتیجه اینکه

انقلابی گری به معنای گذراندن و دیدن بدون تفکر و عبرت روزهای انقلاب و حتی بعد از انقلاب نیست و چهل‌سالگی انقلابیون هم معنایش تنها انقلابی بودن در ستالهای اول انقلاب نیست؛ بلکه انقلابی گری به معنای عبرت گرفتن از تجربیات انقلاب است و در یک کلام انقلابی گری به انقلابی ماندن است نه سابقه همراهی با انقلاب./ی702/س

مهدی اسماعیلی سادیانی

ارسال نظرات